Lejeaftalen omfatter feriehuset med indbo samt renovation. Energiforbrug afregnes ved afrejse. Feriehuset må kun benyttes af det i lejeaftalen angivne maksimale antal personer. Der må alene medbringes kæledyr, hvis det er aftalt. Det er ikke tilladt lejeren, af hensyn til ansvar over for ejeren af den lejede feriebolig, at overdrage rengøringsforpligtelser til tredjemand. Telte og campingvogne må ikke opstilles på grunden. Overtrædelse af det foregående vil blive anset som kontraktbrud og i dette tilfælde kan Esmark opsige lejemålet uden varsel og med øjeblikkelig virkning, uden tilbagebetaling af eventuelle indbetalinger, som lejeren har foretaget. Lejeren er forpligtet til at erstatte Esmarks eventuelle tab eller omkostninger afholdt som følge af kontraktbruddet.
Ved lejeaftalens indgåelse fremsender Esmark lejebevis til lejer. Ekspeditionsgebyret er kr. 229,- pr. lejeaftale. Den aftalte leje betales samlet eller alternativt i to rater, og i så fald:
Er der færre end 50 dage til ankomst, skal det samlede beløb betales straks. Betalingsfrister m.m. fremgår af lejebeviset. Hvis betalingsfristerne ikke overholdes, forbeholder Esmark sig retten til uden varsel at betragte det som lejers annullering af kontrakten. Annulleringen vil i sådan et tilfælde afregnes efter de i lejebetingelserne fastsatte annulleringssatser.
Ombooking eller overdragelse af lejeaftalen til anden lejer (gælder alene ophold indenfor samme kalenderår) kan ske indtil 60 dage før lejeperiodens start mod en betaling af et ændringsgebyr på kr. 600,- Senere ombooking eller overdragelse af lejeaftalen anses som annullering, og følger annulleringsvilkårene ovenfor.
Det koster ikke et ændringsgebyr at forlænge et ophold eller ændre antallet af medrejsende. Tilkøbsprodukter kan indtil ankomst af- eller bestilles gratis.
Ønskes lejeaftalen annulleret skal dette meddeles Esmark skriftligt, enten per e-mail til e-mailadressen på lejebeviset eller per post. Annulleringstidspunktet regnes fra det tidspunkt, hvor Esmark har modtaget annulleringen. Forudsat at annulleringen ikke skyldes forhold, der er omfattet af Esmarks udvidede annulleringsret, afregnes annulleringsgebyret efter følgende gebyrsatser:
Ekspeditionsgebyr og eventuelle ændringsgebyrer refunderes ikke. Yderligere tilkøb, så som slutrengøring, sengetøjspakker, trækvogn m.m. refunderes fuldt ud. Hvis lejeaftalen har været ombooket, beregnes annulleringsgebyret ud fra det højeste lejebeløb i nuværende og tidligere ombookinger.
Lejeaftalen kan annulleres uden annulleringsgebyr i de tilfælde, hvor lejers ophold i det lejede feriehus umuliggøres eller i væsentlig grad vanskeliggøres:
Det er en betingelse for lejers annullering uden annulleringsgebyr:
Hvis lejer annullerer lejeaftalen i henhold til ovenstående vilkår, tilbagebetales det fulde lejebeløb, dog fratrukket det indbetalte ekspeditionsgebyr.
Øvrige omkostninger, der kan opstå i forbindelse med lejers annullering, er Esmark uvedkommende. Lejer opfordres til eventuelt at tage kontakt til sit forsikringsselskab vedrørende eventuelle forsikringer. Eventuelle spørgsmål vedrørende annullering af lejeaftalen skal rettes til Esmark.
Lejeaftalen kan desuden annulleres med ret for lejer til delvis tilbagebetaling af lejebeløbet uden annulleringsgebyr (bortset fra det indbetalte ekspeditionsgebyr) i de tilfælde, hvor lejer med øjeblikkelig virkning annullerer opholdet i det lejede feriehus efter ankomst og inden afrejsedagen:
Lejer kan i ovennævnte tilfælde annullere lejeaftalen efter ankomst og helt indtil afrejsedagen. Lejer har da ret til at få tilbagebetalt en forholdsmæssig andel af lejebeløbet i forhold til de resterende hele dage af lejeperioden, dog maksimalt den totale pris for lejen eksklusive ekspeditionsgebyr. Tilbagebetalingen beregnes på baggrund af antallet af hele dage fra dagen for lejer annullering og indtil og med afrejsedagen. Ved afbrydelse efter kl. 10.00 opgøres tilbagebetalingen fra dagen efter. Det er en forudsætning, at lejer og alle medrejsende forlader feriehuset før der kan opnås ret til tilbagebetaling.
Øvrige omkostninger, der kan opstå i forbindelse med lejers annullering, er Esmark uvedkommende. Lejer opfordres til eventuelt at kontakte sit forsikringsselskab vedrørende eventuelle forsikringer. Eventuelle spørgsmål vedrørende annullering under opholdet skal rettes til Esmark.
Feriehusforsikringen i Esmark Fordelspakke dækker det erstatningsansvar, som lejer i henhold til lejeaftalen pådrager sig for skader forvoldt i lejeperioden på indboet i den lejede feriebolig, herunder skade på ruder og kummer samt køkkenbordplader, dog maksimal erstatning på DKK 8.000.
Feriehusforsikringen dækker med op til DKK 75.000, - for skade på indbo opstået i lejeperioden.
Max Levig/Tryg er kun forpligtet til at betale for udgifter, der er afholdt med Max Levig/Trygs godkendelse. Lejers anerkendelse eller betaling af et erstatningskrav forpligter ikke Max Levig/Tryg. Ved at anerkende erstatningsansvaret, risikerer lejer selv at skulle betale.
I ethvert tilfælde af skade skal lejer straks anmelde denne til Esmark vedlagt nødvendig dokumentation. Ved skade på indbo, skal lejer vedkende sig den pågældende skade.
Forsikringen dækker ikke udgifter, der er dækket af en anden forsikring.
Hvis en skade er omfattet af en tingsforsikring, bortfalder skadevolders erstatningsansvar ifølge Erstatningsansvarsloven og dermed ansvarsforsikringsdækningen, medmindre skaden er forvoldt forsætligt eller groft uagtsomt.
Hvis du ikke er tilfreds med den service eller afgørelse, du har modtaget, skal du henvende dig til personen, som har behandlet din sag. Hvis du herefter ikke er tilfreds med Max Levig/Trygs service eller håndtering af din klage, kan du sende en skriftlig klage til:
Max Levig/Tryg
Klausdalsbrovej 601
2750 Ballerup
E-mail: [email protected]
Hvis du ikke er tilfreds med Max Levig/Trygs håndtering af din klage, kan du henvende dig til følgende instans uden for Max Levig/Tryg:
Ankenævnet for Forsikring
Østergade 18, 2.
1100 København
Telefon: 33 15 89 00
Klagen skal indsendes på et særligt klageskema, som kan fås hos Ankenævnet for Forsikring. Der skal betales et gebyr til Ankenævnet for Forsikring ved indsendelse af klageskemaet. Selv om en sag er blevet behandlet ved Ankenævnet for Forsikring, kan klager stadig gå rettens vej. Hjælp til dækning af udgifter til en retssag kan muligvis fås gennem en retshjælpsforsikring eller offentlig retshjælp afhængigt af klagerens indkomst.
Esmarks 100% prisgaranti kan gøres gældende, hvis det bestilte feriehus kan bookes i samme periode og på samme vilkår, men til en lavere pris i samme valuta, men via en anden internetportal.
Hvis 100% prisgarantien træder i kraft, får lejer prisdifferencen tilbagebetalt.
100% prisgarantien kan ikke gøres gældende, hvis prisdifferencen skyldes skatte- og afgiftsforhøjelser eller kursudsving.
Lejeren forpligter sig til at behandle feriehuset ansvarligt og til at forlade feriehuset i en ryddelig og rengjort tilstand ved afrejse. Medbringes der kæledyr, skal lejer rengøre huset for hår inden afrejse – også selvom der er bestilt rengøring eller denne er inkluderet i lejen.
Skulle der under lejemålet opstå skader, er lejeren forpligtet til straks at underrette Esmark så der kan tages hånd om sagen.
Hverken ejeren af feriehuset eller Esmark påtager sig noget ansvar overfor lejeren eller dennes ejendom. Lejer har dermed selv ansvaret for sin forsikringsdækning under opholdet.
Energiforbrug for fx strøm, fjernvarme, solceller, olie, vand eller lignende er ikke inkluderet i lejen, medmindre andet er angivet. Forbrugsomkostninger og eventuelle andre åbne poster skal betales ved nøgleaflevering.
Esmark opkræver normalt ikke depositum. Dog forbeholder Esmark sig retten til at opkræve depositum i følgende tilfælde:
Depositum vil blive tilbagebetalt senest 14 dage efter afrejse, hvis huset er efterladt efter forskrifterne, forbrugsomkostninger er betalt og Esmark ikke i øvrigt har krav mod lejeren. Forbrugsomkostninger kan ikke af lejeren modregnes i betalt depositum, men betales separat.
Skulle der imod forventning være reklamationer i forbindelse med det lejede feriehus, skal dette meddeles Esmark øjeblikkeligt. Esmark er berettiget til hurtigst muligt at lade manglen udbedre på vegne af feriehusejeren. Kan Esmark ikke afhjælpe en berettiget og rettidigt reklameret manglen indenfor 24 timer, er lejer berettiget til et prisnedslag efter de gældende satser udmeldt af Feriehusudlejernes Brancheforening.
Bliver Esmarks serviceteam under opholdet pålagt at løse en opgave i det lejede feriehus, må kæledyr ikke lades alene i huset. Er kæledyr alene i huset, går servicemedarbejderen ikke ind.
Reklamationer vedrørende rengøring skal meddeles Esmark straks ved ankomst og før indflytning i feriehuset. Esmark vil herefter hurtigst muligt besigtige feriehuset og iværksætte eventuel yderligere rengøring.
Ved ankomst udenfor kontorets åbningstid frasiger lejer sig reklamationsretten vedrørende rengøringen. Reklamationer, som modtages ved og efter afrejse, anerkendes ikke.
Kan der ikke findes en løsning på en eventuel reklamation, kan lejer indgive en klage til Ankenævnet for Feriehusudlejning eller via EU’s klageplatform.
Esmark er i tilfælde af forhøjelse af skatter og afgifter berettiget til mod dokumentation at forhøje lejen tilsvarende.
I tilfælde af at feriehuset på grund af omstændigheder, der ikke med rimelighed kunne forudsiges af Esmark ved denne aftales indgåelse (force majeure), herunder men ikke begrænset til krig, strejke, naturkatastrofer, pandemi, epidemi, forurening eller offentligretlige restriktioner, ikke uden væsentlige omkostninger eller vanskeligheder kan stilles til rådighed, har Esmark på egne og ejers vegne ret til at opsige lejeaftalen med øjeblikkelig virkning.
I tilfælde af, at Esmark på grund af force majeure opsiger lejeaftalen, har lejer ikke krav på erstatning og Esmark er berettiget til af lejer at få dækket samtlige afholdte omkostninger, fx ekspeditionsgebyr, samt eventuelle omkostninger, som opstår i forbindelse med lejemålets ophør.
Esmark er ikke ejer af feriehuset, men blot formidler mellem lejer og ejer. Esmark formidler de på hjemmesiden beskrevne feriehuse og alle oplysninger på hjemmesiden er givet efter bedste evne og overbevisning.
Esmark kan ikke holdes ansvarlig for støjgener fra fx byggeri, naboer, ombygninger, militær o. lign.
Ved booking af et feriehus med swimmingpool eller standspa erklærer lejer sig indforstået med, at serviceteknikeren, for at overholde hygiejneforskrifterne og sikre den høje vandkvalitet, én gang ugentligt inden for normal arbejdstid og uden forudgående notifikation samt uden lejers tilstedeværelse betræder feriehuset.
Eventuelle retsstridigheder, som angår lejemålet, behandles ved retten i Herning efter dansk ret.
Esmark behandler en række personoplysninger om lejeren. Mere information herom findes i Esmarks persondata- og cookiepolitik på https://esmark.dk/info/persondata/ .